onsdag 9 augusti 2017

Varför vill ingen dejta Belarusiska män?

Ett fenomen som jag märkte ganska tidigt här i Belarus är hur omåttligt populära utländska män är här. Det började med att jag noterade hur mina icke-belarusiska manliga bekanta blev omgivna av kvinnligt kodade besökare på krogen varje gång vi gick ut, efter det började jag även märka det i andra sammanhang. 

Exempelvis kan vi ta upp de två sommarläger  som jag jobbade på nu i somras. De manliga engelskalärarna (alla engelskalärare var utlänningar) fick betydligt mer uppmärksamhet än vad vi andra fick, speciellt från de kvinnligt kodade eleverna. Det dröjde inte länge innan lärarna började berätta att några eleverna gjort romantiska närmanden, och jag som blev vän med flera av deltagarna fick höra om deras beundran för mina manliga kollegor. 

För många män som kommer hit blir deras popularitet påtaglig även för dem själva. Mer än en vän till mig har vittnat om den enorma mängd Tinder-matchningar de får så fort de närmar sig Ryssland och Belarus (tyvärr brukar språkbarriären dock vara ett problem om de båda inte har fantastiska google translate-färdigheter), och hur männen i dessa två länder brukar bli något mer fientliga gentemot dem, speciellt ute i krog- och festmiljöer.  Dessutom har de flesta av mina infödda (hetero) kvinnliga vänner aktivt sökt efter en utländsk pojkvän (och lyckats), medan ingen av mina (hetero) manliga inhemska har någonsin haft en utländsk partner. 

Så, vad beror det på? Varför ligger belarusiska män i lä när det kommer till de utländska? 

Innan jag tar upp mina egna åsikter vill jag berätta om vad jag har hört från omgivningen; och det är att den generella uppfattningen verkar vara att utländska män beter sig bättre både mot omgivningen och mot sina flickvänner.  En kollega sa till mig senast idag: "De  flesta belarusiska männen vet ofta inte hur man är mild och snäll mot en flickvän." 

Själv har jag inte överdrivet många belarusiska manliga vänner; utan jag har också märkt att jag snarare dras till de utländska, samtidigt som jag har betydligt fler kvinnliga inhemska vänner. Enligt min teori är det för att jag har märkt samma sak som mina väninnor har vittnat om, och det är avsaknaden av empati och mjukhet hos männen i den belarusiska  kulturen (självklart är det en problematik i ALLA kulturer. Det här är enbart min uppfattning från det här samhället).  Det är också varför jag inte tror att det är en slump att de personer jag har valt att gå på dejter med här borta har de flesta gångerna inte har varit belaruser. 

En annan anledning till varför männen här inte är eftertraktade och som också är knutet till kulturen, är att de dricker väldigt mycket och inte tar hand om sig själva. De flesta utlänningar som kommer hit brukar hålla med mig om att det är en stor skillnad på männen och kvinnorna här när det kommer till utseendet. Kvinnorna förväntas "ta hand om sig själva" (Läs: Vara smala, välklädda och vackert sminkade), medan männen kan se ut (och bete sig) hur som helst. Därför ses också männen som kommer hit från utlandet som betydligt stiligare, då de ofta är lite mer propert klädda, kanske följer ett mer uppdaterat mode och helt enkelt beter sig bättre. 

(Att speciellt beteendet var en stor faktor var något jag märkte under lägret. De flesta av de kvinnliga eleverna sa alla med beundran i rösten hur fantastiskt snälla och trevliga de manliga lärarna var mot dem, och att de alltid hade drömt om att ha en pojkvän som skulle bete sig på det sättet.) 

Dessutom om man kollar på medelåldern för när folk dör nu här i Belarus har jag en hög förståelse för varför man inte vill ha en infödd man. Idag dör männen ca 15 år innan kvinnorna, en ganska stor skillnad som åter igen förklaras med de väldigt olika livsstilarna mellan könen. 
Måste passa på att lägga upp bildbevis på en situation som passar otroligt bra till inlägget. Tre av mina bättre vänner där killarna är utlänningar medan Lena är från Belarus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar