tisdag 13 december 2016

Fira Lucia

Det känns lite annorlunda att säga att jag idag faktiskt har firat Lucia i Minsk. Kanske beror det på att jag aldrig har varit en större anhängare av högtider och inte har sett ett Luciatåg sen jag gick nian och själv var tvingad till att vara med i ett. Under gymnasiet brukade tåget alltid vara på sena eftermiddagen vid ungefär samma tidpunkt som när jag jobbade, därför blev det aldrig av att jag gick på det heller.

I år dock, blev jag inbjuden till ett Luciafirande anordnat av Svenska Ambassaden här i Minsk på ett av de finaste hotellen med över 700(!) personer inbjudna. Eftersom jag har lite hemlängtan kändes det ganska självklart att jag skulle gå.
Salen vi höll till i, åter igen hänger det kristallprydnader i taket.



Studenten Martin, lektorn Björn och jag, som utgör ungefär en tredjedel av alla Svenskar här i Belarus. 
Självklart bjöds det på ett Luciatåg där ambassaden hade hyrt in en amatörkör som i enbart hade fått noterna och texterna och efter det lärt sig alla låtar. Hur imponerande är inte det?



Vi behövde inte heller svälta, utan de hade också ordnat någon form av modernare version av svenskt julbord. Tyvärr bestod det mesta av bröd och kött, därav var utbudet jag kunde äta någorlunda begränsat. Det är jag dock van vid efter att ha spenderat tre månader i det här landet. 
                                       
                                                         Olika sorters snittar med sill eller skinka + tomatjuice.

   

Det jag kunde äta samlat på en tallrik + lite potatismos som jag hittade senare.
 På dessertbordet hittade vi bland annat små prinsessbakelser och några mysko lussebullar som vi undrade vad de egentligen innehöll med tanke på att ingen av oss har hittat saffran någonstans. Enligt mina källor var de inte heller särskilt goda så jag behöver inte känna att jag missade något. 

               
Efter ikväll började jag längta hem till Sverige ännu mer; speciellt efter vettig glutenfri mat. På måndag åker jag till Stockholm och självklart har jag köpt till en extra 20kilosväska på planet så att jag kan ta med allt jag saknar* tillbaka hit. 

(*läs glutenfria produkter och choklad.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar