tisdag 22 november 2016

En kväll på operan

Igår eftermiddag fick jag ett överraskande meddelande från min vän Nika på Facebook. Det var en bild på två biljetter till en föreställning som skulle ske under kvällen på hennes arbetsplats "Bolshoi Opera and Ballet Theater of Belarus", tyvärr kunde hon inte gå utan ville ge biljetterna till vår vän Gleb och mig. Eftersom jag bara några timmar tidigare hade scrollat igenom Operans hemsida på jakt efter prisvärda biljetter blev jag självfallet otroligt glad; dock blev det lite stressigt eftersom jag var tvungen att skynda hem efter jobbet för att byta om då det inte är riktigt socialt accepterat här att gå på Operan i jobbkläder och vanlig täckjacka. 

Bolshoi Opera and Ballet Theater of Belarus
Föreställning vi gick hette "Gala night" där teaterns största operastjärnor och balettdansare framförde de bästa numren från varje föreställning de har i produktion just nu. Jag var otroligt imponerad, framförallt av dansarna som fick mig att avundas deras rörlighet och smidighet (kanske beror på att jag är lika vig som en bokhylla från IKEA).

Scenen
Åskådarplattformen 
Inredningen påminde mig om mycket annan  Belarusisk arkitektur när det kommer till viktiga byggnader; alltid får jag känslan av att de väldigt gärna vill inge intrycket av makt och rikedom, samtidigt som det känns lite kallt och distanserat.

Trappor utan någon som helst handikappanpassning såklart, annars skulle det inte vara Belarus. 

Vacker inredning men inte särskilt välkomnande 


Och vi får aldrig glömma den typiska detaljen: Kristallkronor i taket. 

Självklart var vi tvungna att föreviga kvällen med en spegelselfie
En detalj som märktes väldigt tydligt när vi lämnade teatern var hur kvinnorna var klädda. Ni vet den typiska stereotypen som finns att människor från fornsovjetiska länder klär sig i stora pälsar av olika slag? Efter igår kan jag konstatera med stor säkerhet att i alla fall den fördomen är mycket riktig och jag kände att jag nästan stack ut från mängden med min vanliga svarta kappa. Det ledde dock till att jag och Gleb hamnade i en rolig diskussion kring skillnaderna mellan skandinaviskt och belarusiskt mode, ett ämne som jag mer än gärna skriver om en annan gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar