lördag 22 oktober 2016

En dag på marknaden



Det finns ett ställe här i Minsk som jag gillar lite mer än de andra och det är den gigantiska marknaden "Комаровский рынок" som ligger i centrala Minsk; bara en kvarts promenad från mitt jobb. Idag var också första gången jag tog modet till att gå dit på egen hand, vilket jag inte har vågat göra tidigare eftersom det mesta av inköpen där sker över disk där man måste förklara vad det är vad man vill ha. 

Marknaden består av en del inomhus och en annan del utomhus. Allt som du inte kan hitta i de vanliga affärerna (vilket rör sig om ganska mycket), finns mycket troligare här.

Tack vare kryddutbudet har jag kommit fram till att jag bör kunna efterlikna "tacokryddan" vi har hemma i Sverige. 

Såklart finns det kakor i mängder


Tyvärr har jag ännu inte hittat någon rysk kaviar ännu, men tydligen ska det gå att få tag på om man känner rätt personer. 
Vattenmelon säljs överallt här för knappt 1kr/kg. Ursprunget är dock alltid lite oklart

Det var nervöst att på osäker ryska försöka förklara vad det var jag ville ha över disk. Många av produkterna jag ville ha hade jag aldrig uttalat namnen på förut och var lite osäker på var betoningen skulle ligga. Ryskan är knepig på det sättet att ibland blir ett "O" ett "A" när man uttalar dem beroende på var betoningen av ordet ligger, vilket gör att det lätt blir fel om man bara har läst ordet men aldrig hört det. Som tur var verkar det som att de som jobbar på marknaden vara lite mer vana vid utlänningar än de som jobbar i vanliga mataffärer är, så de visade lite mer förståelse och pratade långsammare när de berättade vad saker kostade. 

Jag fick med mig kakao och kokosflingor hem (Ja, jag planerar kanske att göra chokladbollar) + lokalt producerad honung som kostade ca 10 kr för en burk. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar