torsdag 22 september 2016

Hur jag bor

Lägenheten jag bor i här i Minsk delar jag med tre andra personer som kommer från Tyskland (Dock pratar två av dem flytande ryska eftersom de har föräldrar från Kazakstan) . De jobbar på ett annat projekt som är inriktat på barn med funktionshinder.

Från vänster till höger: Eugen, Constanze och Lars.
I övrigt är lägenheten en typisk gammal sovjetisk lägenhet. I Sverige tror jag knappast att man skulle kalla den för levnadsduglig, utan säljas som "renoveringsprojekt" alternativt rivas, medan här i Belarus är det fullt normalt att leva såhär. 
Toaletten, där tidigare boende har sett till att man alltid har lektyr.

Vardagsrummet + en Lars

Mitt rum

Köket

Badrummet
Det byggs för fullt nya och fräscha lägenheter i Minsk, problemet är bara att en vanlig människa med en Belarusisk medellön inte har råd att bo i dem. Därför står många tomma, men trots det fortsätter de att bygga. Jag frågade varför, men det fanns inte något bra svar på det eftersom många av den vanliga befolkningen inte själva förstår det. 
Exempel på en byggnad med extremt dyra lägenheter som ägs av en av Minsks få otroligt rika människor. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar