måndag 26 september 2016

En engelskalektion, en svenskalektion och en squash

Efter att ha haft en lugn helg som mestadels har spenderats åt att kolla på dåliga serier, jogga runt i Minsk och äta oförskämt mycket chips var det skönt att komma tillbaka till kontoret idag för att låta hjärnan anstränga sig. Jag fick hålla min första lektion i engelska med personalen på BelAu, vilket var intressant då en del av dem aldrig har haft en engelskalektion i hela sitt liv. Det märktes dock till min stora glädje att de längtade efter att lära sig, något som gjorde hela lektionen så mycket roligare. 

Som tack för första lektionen fick jag dessutom en squash (Tror jag att det är?) som nu pryder vårt köksbord och inväntar morgondagens slakt. 


Efter jobbet hade jag äran att ha blivit inbjuden till "Centre for swedish studies" och medverka på en av deras lektioner där jag även fick prata lite om Sverige, svensk kultur och vår nuvarande politiska situation, ett passande ämne med tanke på att de just då höll på att jobba med texten till Timbuktus låt "Alla vill till himmelen men få vill ju dö". Eftersom Sverige är väldigt populärt här i Belarus ( Det trodde jag inte när jag åkte hit) var det roligt att få träffa eleverna och höra om varför de hade valt att studera just svenska och vad deras bild av Sverige är. Jag blev även inbjuden till att komma dit i december och fira Lucia och dricka glögg. 

Världens mysigaste grupp
De var fantastiskt duktiga på svenska och jag fick även lära mig en hel del om Belarus, bland annat att det är "olagligt" att vara arbetslös. Om man är det under en längre tid tvingas man betala in böter till staten som ligger på ca 150 euro om året; en ganska stor summa i ett land där medellönen ligger på ca 3000 kr - speciellt om du inte har något jobb. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar